Unie malých a středních podniků CR lituje, že naděje na podporu oživení hospodářského růstu ve formě nižší spotřební daně na paliva zhasla tak brzy. Jediné plošně spravedlivé prorůstové opatření, které mohli podnikatelé využít, tak nakonec bylo jen výsledkem „dezorientace“ poslanců.“ Unie malých a středních podniků CR již více jak dva roky usiluje o snížení spotřební daně na minerální oleje, tj. na paliva. A to hned z několika důvodů.
Snížení spotřební daně z paliv je jediným plošným prorůstovým opatřením spravedlivým pro všechny.Navíc dojde ke zlepšení postavení našich dopravců na evropském trhu“, říká předseda Unie malých a středních podniků ČR David Šeich a dodává: „Je důležité, aby majitelé čerpacích stanic promítli snížení spotřební daně do ceny paliva. Zvedli by tím spotřebu paliva zvláště u dopravců. Česká republika je významnou tranzitní oblastí v Evropě. Projíždějící kamiony ale v posledních letech čerpají naftu pokud možno před vstupem, anebo až po opuštění našeho území.“
Dalším problémem vysoké spotřební daně jsou daňové úniky, které představují pro státní rozpočet v oblasti obchodu s pohonnými hmotami (PHM) neúnosný náklad odhadovaný na 8 miliard Kč ročně.
Výhody snížení spotřební daně pro státní rozpočet potvrdily i studie od autorů Ševčík-Rod z Národohospodářské fakulty VŠE v Praze, které byly prezentovány již v roce 2012 při diskusi o spotřební dani na pohonné hmoty pořádané Unií malých a středních podniků ČR. „Snížení daně veřejným rozpočtům pomůže, rozhodně je neohrozí. Důvodem je mj. vysoce konkurenční prostředí s velkým počtem vlastníků čerpacích stanic. Konečně i tvrdá data potvrzují, že spotřebitelské ceny PHM kopírují ceny ropy i velkoobchodní ceny paliv. Tvrzení, že snížení spotřební daně v koncových cenách neprojeví, je pro mě nepodložená spekulace,“ uvádí Aleš Rod, spoluautor studie z Národohospodářské fakulty VŠE v Praze.